نسبتهای چهارگانه در بوته نقد
نویسنده
چکیده مقاله:
رهیافت منطقدانان مسلمان در باب تحلیل نسبت، قواعد مربوط به آن و نیز کاربرد نسبتها در یک سطح نبوده است. آنان نسبت بین دو مفهوم (مفهوماً و مصداقاً) را به نحو مدون مورد بحث قرار دادهاند، اما در بحث از قواعد و خواص استنتاجی مربوط به نسبت بهطور پراکنده سخن گفتهاند، به گونهای که به تمایز خواص مختلف نسبت توجه نداشتهاند. ازاینرو منطقدانان در تبیین و تحلیل منطق ارسطویی دچار ناسازگاری بنیادین شده و قواعد مربوط به نسبت عملاً بخشی از منطق ارسطویی نیست؛ بر این اساس دریافت مستقیم آراء و نظریات آنها در اینباره ممکن نیست. در عین حال توجه منطقدانان مسلمان متأخر، به مصادیق و افراد کلی در راستای پایهریزی منطق مجموعهها بود و این همانندی بین نظریه نسب و نظریه مجموعهها، از تعریف نسبتها نزد آنان پیداست. پرداختن به نسبتهای چهارگانه از سوی منطقدانان سنتی، و موفقیت و بالندگی این نظریه با اصطلاحات جدید آن نزد منطقدانان متأخر، میتواند دلیل نقضی بر این پندار نادرست باشد که آنها هیچگونه برخوردی با منطق نسب نداشتهاند؛ یعنی اگرچه منطق سنتی، بر محمولات تکموضعی مبتنی است و درصدد است همه نسب را به مفاهیم برگرداند، اما در مباحثی مثل نسب اربعه به عنوان مدخل منطق مجموعهها به نوعی با مسأله نسب روبرو بودهاند، البته بدون تردید هیچ بحث مدونی تحت عنوان منطق نسب نزد ارسطو و منطقدانان پیرو او وجود ندارد.
منابع مشابه
نسبتهای چهارگانه در بوته نقد
رهیافت منطقدانان مسلمان در باب تحلیل نسبت، قواعد مربوط به آن و نیز کاربرد نسبتها در یک سطح نبوده است. آنان نسبت بین دو مفهوم (مفهوماً و مصداقاً) را به نحو مدون مورد بحث قرار داده، اما در بحث از قواعد و خواص استنتاجی مربوط به نسبت به طور پراکنده سخن گفته، به گونهایکه به تمایز خواص مختلف نسبت توجه نداشتهاند. ازاینرو منطقدانان در تبیین و تحلیل منطق ارسطویی دچار ناسازگاری بنیادین شده و قواعد م...
متن کاملنسبتهای چهارگانه در بوته نقد
رهیافت منطقدانان مسلمان در باب تحلیل نسبت، قواعد مربوط به آن و نیز کاربرد نسبتها در یک سطح نبوده است. آنان نسبت بین دو مفهوم (مفهوماً و مصداقاً) را به نحو مدون مورد بحث قرار داده، اما در بحث از قواعد و خواص استنتاجی مربوط به نسبت به طور پراکنده سخن گفته، به گونهایکه به تمایز خواص مختلف نسبت توجه نداشتهاند. ازاینرو منطقدانان در تبیین و تحلیل منطق ارسطویی دچار ناسازگاری بنیادین شده و قواعد م...
متن کاملکمالگرایی اخلاقی در بوته نقد
«کمالگرایی» نظریهای اخلاقی است که از ظرفیتهای در خور توجهی در تبیین خیر و سعادت آدمیبرخوردار است. در قرائت رایج از این نظریه، تمرکز بر ذات انسان و ویژگیهای ذاتی اوست و مدعای اصلی آن این است که انسان از طریق پرورش و شکوفاسازی استعدادهای ذاتی خود میتواند به کمال مطلوب خویش نائل شود. طرفداران این نظریه معتقدند ذات انسان فینفسه ارزشمند است و لذا پروراندن استعدادهای ذاتی به سعادت انسان میا...
متن کاملقرآن درمانی در بوته نقد
در بعضی از کتب روایی و تفسیری، برای سورهها و برخی آیات قرآنی، خواصی را آوردهاند؛ برای شماری از آنها خاصیت اخروی و برای شمار دیگری خاصیت دنیوی و گاه خاصیت اخروی و دنیوی را توأمان نوشتهاند. تردیدی نیست که قرآن کتاب دنیا و آخرت است؛ نسخه هدایتی است از جانب پروردگار عالم که راه رستگاری و سعات دنیوی را به انسان مینمایاند و در آخرت، بندگان صالح و رهروان خالص را به درجات و پاداشهایی چندین برابر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 09 شماره 22
صفحات 71- 90
تاریخ انتشار 2013-03-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023